Fashion

Hedi Slimane

Baas Saint Laurent Paris boos: maat vol of opnieuw slimme zet?

De hoofdontwerper van Saint Laurent Paris heeft laten weten dat er niet met hem te sollen valt. Hij heeft besloten hun collectie uit de Parijse boetiek Colette te schrappen omdat deze ook t-shirts verkochten met kritische teksten jegens het modehuis. Op de shirts stonden teksten als ‘What about Yves?’, en ‘Aint Laurent without Yves’, verwijzend naar de naamsverandering die het merk een jaar geleden onderging. Eerder werd de boetiek al verplicht deze kledingstukken van hun webshop te halen, maar ging toch door met de verkoop in de winkel zelf. Nu is de bestelling van de lentecollectie door het modehuis geannuleerd en is ook hun plaats op de gastenlijst van de modeshow geschrapt. De Parijse boetiek verkocht kleding van Saint Laurent Paris al sinds 1998.

De kleding die Hedi Slimane verbood

De kleding die Hedi Slimane verbood

Wist Yves Saint Laurent de wereld te veroveren met zijn revolutionaire ontwerpen als de doorkijkblouse, het safari-jasje en het broekpak voor de elegante, chique vrouw, zo vaart huidig hoofdontwerper Hedi Slimane een hele andere koers. Hij is meer van de vernieuwing, wat sommigen misschien publiciteits stunten zouden noemen. Zo werd afgelopen april bekend dat niemand minder dan shockrocker Marylin Manson het nieuwe gezicht werd voor de lijn. Critici vroegen zich hardop af of deze angstaanjagend uitziende rocker wel geschikt was om de chique lijn aan het publiek te presenteren. Daarvoor was ook al de veelbesproken (vanwege haar verslavingen) zangeres Courtney Love gezicht van het merk.

Maar deze beslissing is slechts één punt op een oneindige lijst van .. besluiten.

We zullen er nog een paar voor je uitlichten om een beeld te schetsen van Slimane’s veelbesproken beleidsvoering. Zo strikte hij het Nederlandse model Sakskia de Brauw als gezicht voor een herencollectie.

Hedi SlimaneDaarvoor kreeg hij nog veel kritiek omdat hij bij een modeshow zijn vrienden uit de muziekwereld front row zou laten zitten, waardoor de echt belangrijke mensen zouden moeten hebben gestaan door ruimtegebrek. Bovendien zouden de collectie niet exclusief genoeg meer zijn. Sommigen vergeleken de items zelfs met die van modeketen Topshop.

Maar waar iedereen zich nog het meest druk om maakte, was de naamsverandering van het merk. Hedi Slimane knipte de voornaam van de oprichter weg en hield enkel zijn achternaam aan als merknaam. Ook het beroemde logo veranderde daarmee (met uitzondering van de beautyproducten).

Deze drastische wijziging legde Slimane geen windeieren. Zo ging de eerste collectie onder de nieuwe naam als warme broodjes over de toonbank. Slimme zet, zou je denken.

Nu is de grote hamvraag: waarom heeft Slimane nu werkelijk zo fel gereageerd op de verkoop van de shirts met de spottende teksten? Voelt hij zich als hoofd van het modemerk gedwongen zijn stappen te verdedigen en dus ook de naamsverandering van het merk? Of was het gewoon weer een slimme publiciteitsstunt waarmee opnieuw alle ogen op het merk gevestigd worden?

Wij gokken op het laatste. En zijn benieuwd naar de volgende Saint Laurent Paris-rel.

Have your say